Maalstroom, muggen en een mengeling van emoties - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van rini en elly koster - WaarBenJij.nu Maalstroom, muggen en een mengeling van emoties - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van rini en elly koster - WaarBenJij.nu

Maalstroom, muggen en een mengeling van emoties

Door: Rini en Elly

Blijf op de hoogte en volg rini en elly

03 Juli 2009 | Noorwegen, Bodø

Een van ‘s werelds meest krachtige getijdenstromen (ook wel maalstroom genoemd) is Saltstraumen bij de Noorse stad Bodø. Bij Saltstraumen perst 400 miljoen m3 zeewater zich iedere zes uur bij eb of vloed door een 150mtr. brede zee-engte. Dit gebeurt met een snelheid van 20 knopen, wat overeen komt met zo’n 40 km. per uur. Het levert een prachtig spektakel op. Wel even een getijdentafel raadplegen, een tabel waarop staat wanneer de stroom op zijn krachtigst is en daardoor op zijn mooist.
Dankzij een erg hoge brug over de Saltstraumen heb je vanaf het midden van de brug een eersteklas zicht op het hele gebeuren. Witte schuimkoppen, wervelende blauwgroene draaikolken die door het heldere water als de staart van een cycloon ook onder het wateroppervlak te zien zijn en watermassa’s die opgestuwd worden waardoor het lijkt alsof er een enorme walvis naar boven komt. Voor de echte waaghalzen onder de toeristen zijn er bootjes met heel veel pk’s erachter die zich in de maalstroom begeven. Wanneer we dit soort activiteiten van bovenaf bekijken, lijkt het ons verstandig na te gaan of je reisverzekering dit soort bezigheden dekt. Wij wagen ons er in ieder geval niet aan.
Het is de tweede keer in tien jaar tijd dat we bovenop deze brug staan. Toen samen met de kinderen, nu met z´n tweeën. Tien jaar en heel veel gebeurtenissen later geeft het ons een goed gevoel dat we, al is het nu met z´n tweeën, hier staan en dat we ondanks alles nog steeds een hecht en fijn gezin hebben. Als we dat na de volgende tien jaar ook nog kunnen zeggen, mogen we dik tevreden zijn.
We zijn nu ongeveer op de helft van onze reis en behalve bezienswaardigheden brengt zo´n reis ook emoties met zich mee. Op sommige momenten verlang je naar de kinderen en naar huis, een andere keer denk je hoe fantastisch het is om onderweg op een bepaalde plek te zijn. Maar bovenal blijft het nog steeds een geweldig avontuur en het besef blijft dat het een unieke mogelijkheid is om zo rond te kunnen reizen. Tot zover het emotionele gedeelte en de maalstroom.

Vanaf de maalstroom is het plan een kustweg, Helgelandskysten, (weg nr. 17) te rijden die bekend staat als een schitterende alternatieve route voor Noorwegens hoofdweg, de E6. Helaas komen we daar in koud, druilerig en grijs weer terecht en worden de plannen gewijzigd, zodat we toch via de E6 in zuidelijke richting afzakken. Onderweg maken we een uitstapje naar het nationale park Junkerdalen dat tegen de Zweedse grens aanligt. De weg langs dit nationale park is de moeite van het rijden meer dan waard en passeer je de Zweedse grens dan wordt je ook daar met schitterende natuur beloond. We trekken er een middag voor uit om een gedeelte van deze weg heen en terug te rijden. Ons avondeten verorberen we op een plek met een mooi uitzicht, waarbij we zelf meteen als voedsel voor hordes muggen dienen. Het muggenseizoen is nu echt losgebarsten boven de poolcirkel. Gelukkig hebben we een afdoende middel tegen deze vervelende zoemende beestjes bij ons, zodat we ze goed op een afstandje kunnen houden. De enkeling die het nog aandurft bij ons in de buurt te komen en naarstig op zoek is naar een smakelijk plekje op onze huid, vindt blijkbaar dat we niet door de smaaktest heen komen, want het diertje vertrekt gehaast weer in tegenovergestelde richting. Zo af en toe probeert een erg dappere mug ons toch te steken en dit levert wel rode bultjes op, maar ze jeuken niet en dat is wel heel erg prettig. Dat we er soms uitzien alsof we een of andere besmettelijke kinderziekte hebben nemen we op de koop toe, zolang de bultjes maar geen jeuk veroorzaken. Wel hebben we lang voordat we aan deze reis begonnen vitamine B pillen geslikt en dat doen we nu nog steeds. We doen dat voor iedere Scandinavische vakantie een paar maanden lang. We hebben het idee dat dit goed helpt want zelfs Rini, die normaalgesproken het hoofdgerecht voor muggen is, kan zich zonder acuut muggengevaar buiten de camper begeven.
Dus wie last van muggen heeft, vitamine B is het proberen waard. Wel even checken welke soorten vitamine B je langdurig mag gebruiken. Bij ons werkt het!

Rini en Elly

• 05 Juli 2009 - 10:25

Wim En Ria:

geweldig wat hebben jullie nog net gezien alles is prachtig wat zal het enorm wennen zijn als je weer thuis bent(uitbouw staat)

• 05 Juli 2009 - 22:04

Deen:

En wederom prachtige foto's en levendige verhalen!

Thanks! Groetjes en liefs van ons